I Sverige finns det som bekant fyra fysiska casinon, som alla är ägda av Svenska spel. Under 2014 minskade antalet besökare till dessa casinon, som går under namnen Casino Cosmopol, med 26 000 personer. Frågan är hur mycket av denna förändring som kan förklaras av konkurrensen från spelsidor på nätet?
Enligt Casino Cosmopols VD Per Jaldung är nätspelandet en betydande faktor för Cosmopols minskade besökssiffror. I ett uttalande på Cosmopols hemsida hävdar Jaldung att marknadsföringen av onlinespel har ökat drastiskt under de senaste åren. Han menar även att Svenska spels närmast motsatta strategi, att varna för spelberoende, kan ha haft en dämpande effekt på Casino Cosmopols besökssiffror. Cosmopol lade dessutom mindre pengar på marknadsföring år 2014 jämfört med tidigare år. Samtidigt ökar nätbolagen sin marknadsföring explosionsartat. Mellan 2004 och 2013 ökade enligt Svenska spel de utländska spelbolagens reklaminvesteringar från 18 till 60 % av de totala reklaminvesteringarna av spelbolag.
Svenska spels marknadsföring, eller snarare brist på marknadsföring, är en faktor som gör att Svenska spel har ett handikapp gentemot konkurrenterna på nätet, menar Cosmopols pokeransvarige Martin Bengtsson. I en intervju med hemsidan poker.se säger Bengtsson att det hade varit bättre för Svenska spel om de hade samma villkor som sina konkurrenter. "Då hade det blivit åka av!", säger han bland annat.
Samtidigt som Casino Cosmpol minskar sina intäkter ökar nätbolagen kraftigt. Enligt Svenska spel genererar casinospel på internet minst lika stora intäkter som alla fyra Cosmopol casinon tillsammans. Alltså en årlig siffra på 1 167 miljoner kronor. Samtidigt går Svenska spels poker på internet bakåt. En rapport från 2013 visade att Svenska spels nätpoker har minskat i omsättning med 26 % sedan lanseringen 2006. Även om det gjorts få studier som visar det exakta sambandet mellan online casinon och Cosmopols kräftgång behöver man inte mycket fantasi för att kunna se en koppling.
Även om Casino Cosmopols besökare som sagt minskade i antal under 2014 gäller det en relativt försiktig tillbakagång. Nedgången på nästan 30 000 antal innebar endast 0,7 % minskning i intäkter gentemot året innan. Men på andra sidan atlanten är nedgången för casinon starkare. I New Jersey, där det stora casino komplexet Atlantic City ligger, har spelintäkterna på live casino minskat med 44 % sedan 2006.
Det kan vara intressant för oss svenskar att se reaktionerna från ameriskanska casinoägare, som fruktar en uppluckring av de hårda spellagarna för onlinespel. Kanske kan nämligen onlinespel komma att hota Casino Cosmopol på allvar, så som de hotar amerikanska casinon idag. USA har ett strikt lagsystem som kontrollerar nätspel. Ett av de mest respekterade namnen i den amerikanska speldebatten, Jason Ader, sade för två år sedan att onlinespelande är det "enskilt största hotet" mot live casinon som han har sett under de senaste 20 åren. Casinomagnaten Sheldon Adelsohn stämmer in i kritiken och kallar onlinespelande för "ett hot mot samhället" och "ett gift". Det återstår att se om casinoägarna i USA kan stoppa uppgången av onlinespel eller om deras casinomarknad kommer att fortsätta krympa.